DĖMESYS MOKSLUI YPAČ GABIEMS VAIKAMS

Turbūt daugelis vienaip ar kitaip yra girdėję apie įtraukųjį ugdymą, kuriuo siekiama, kad kiekvienas vaikas Lietuvoje gautų jo gebėjimus ir poreikius atitinkantį ugdymą. Dažniausiai  ugdymo procesas ir programa yra individualiai pritaikomi vaikams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių dėl mokymosi sutrikimų ar negalės. Tačiau dar yra ir vaikai, kurie turi didelį mokymosi potencialą ir kuriems taip pat reikia individualaus dėmesio. Kokie tai vaikai? Tai vaikai, kurie turi įgimtas ir įgytas prielaidas, kurios lemia aukštus vaiko pasiekimus ir labai gerus mokymosi rezultatus. Veiksnių, kurie sudaro šias prielaidas yra daug: aukšti intelektiniai gebėjimai, kūrybiškumas, asmenybės ir emocinio reagavimo savybės, aplinka, kurioje auga vaikas ir kt. Ypač aukštus intelektinius gebėjimus (IQ 130 ir daugiau) turinčių žmonių nėra daug. Įvairiais duomenimis jų gali būti nuo 1 iki 3 procentų iš visos populiacijos. Čia labai svarbus sakinys, kad jie „turi prielaidas“, bet jeigu jos nėra pastebimos ir vystomos, potencialas gali neatsiskleisti. Statistikos, kiek Lietuvoje nėra atpažįstama gabių vaikų, nėra. Specialistai mano, kad maždaug kas antras didelį mokymosi potencialą turintis vaikas nėra pastebimas.

Siekiant atliepti į šį poreikį, Klaipėdos rajono PPT psichologė S. Zumbrickienė inicijavo didelį ugdymosi potencialą turinčių vaikų atranką Klaipėdos rajono ugdymo įstaigose. Į kvietimą bendradarbiauti atsiliepė Dovilų pagrindinės mokyklos psichologė V. Varnelytė. Gavus mokyklos administracijos ir mokytojų pritarimą visuotinio tėvų susirinkimo metu  mokyklos psichologė V. Varnelytė pristatė numatomą atranką Dovilų pagrindinėje mokykloje, supažindino su atrankos tikslais. Sulaukus didelio tėvų susidomėjimo ir šios idėjos palaikymo 2023 m. kovo mėnesį buvo atliktas grupinis antrokų įvertinimas CFT 20-R metodika. Iš viso įvertinime dalyvavo 23 antrų klasių mokiniai. Nors pagal metodikos rezultatus didelį mokymosi potencialą turinčių mokinių nebuvo atrinkta, vykdant atranką buvo laikomasi nuostatos, jog geriau suklysti pozityviai (atrinkti daugiau, nei vėliau patvirtinama), nei negatyviai (neatrinkti vaikų, kurie turi išskirtinai didelius gebėjimus). Todėl 3 mokiniams buvo atliktas pažintinių gebėjimų įvertinimas Pedagoginėje psichologinėje tarnyboje WISC-III metodika, kurie pagal mokytojų ir tėvų klausimynus bei pasiekimų rezultatus atitiko ypač gabių vaikų požymius. Atlikus įvertinimą, tėvai buvo supažindinti su išvadomis ir suteiktos rekomendacijos dėl tolimesnio ugdymo.    2023-2024 m. m. numatoma pratęsti didelį mokymosi potencialą turinčių mokinių atrankos procesą Dovilų pagrindinėje mokykloje. Dėl įvairiausių priežasčių, kol kas nėra galimybės atlikti tokios atrankos visose Klaipėdos rajono mokyklose. Nesiekiame, kiekvienam vaikui „užklijuoti etiketės“ arba priskirti jį kažkokiai kategorijai, bet labai tikimės, kad visose mokyklose bus sudaryta palanki ugdymosi ir emocinė aplinka, kurioje kiekvieno vaiko unikalus potencialas bus atskleistas ir išplėtotas, sudarytos sąlygos lavinti kiekvieno vaiko talentus ir gebėjimus. 

Parengė Klaipėdos r. pedagoginės psichologinės tarnybos psichologė S. Zumbrickienė