Nuo 1 metų iki 2 metų

                      PIRMIEJI VAIKO GYVENIMO METAI ypatingai svarbūs kalbos vystimuisi, taip pat fizinei raidai. Mažieji atlieka pirmuosius judesius, mokosi pirmuosius veiksmus. Vaikų kalbą tyrinėjantys mokslininkai pabrėžia, kad pirmojo pusmečio pabaigoje kūdikiai pradeda vapėti ir čiauškėti. Kūdikiai atpažįsta girdimus garsus ir į juos atsako. Išgirdę artimųjų balsus, jie pradeda guviau čiauškėti, judina rankas ir kojas, nori atkreipti į save dėmesį. Pirmaisiais gyvenimo metais vaikai gali būti labai užsispyrę, nori, kad viskas būtų pagal juos. Tokio amžiaus vaikai supranta ir veiksmu atsako į savo vardą, vykdo paprastus nurodymus, tačiau reikalauja ir daug dėmesio. Šiame amžiuje labai svarbu bendrauti su vaiku, kalbėti apie jį supančią aplinką, dainuoti vaikiškas daineles, derinant su judesiais, žaisti mėgdžiojimo žaidimus, kartu su vaiku aptarti knygučių iliustracijas.

 

Fizinė raida:

bėgioja ir dažniausiai sustoja nenukritęs,
gerai ir noriai laipioja,
spiria kamuolį,
mėto kamuoliukus,
dažniausiai pradeda naudotis daugiau viena ranka nei kita,
mokosi versti puslapius po vieną,
keverzoja pieštukais, kreidelėmis,
šoka pagal muziką,
pats valgo ir geria iš puodelio,
daro viską kiek galima greičiau (bėga, valgo, laipioja, naršo po stalčius),
gali pradėti jausti, kada tuštinsis.

Emocinė raida:

gali sapnuoti košmarus,
pradeda žaisti fantazavimo žaidimus,
lengvai susierzina,
užsispyręs; nori, kad viskas būtų pagal jį,
gali atsirasti įvairių baimių: vandens, šunų, griaustinio ir kt.

Socialinė raida:

reikalauja daug dėmesio,
mėgsta aplinkos pasikeitimus,
noriai padeda atlikti namų ruošos darbus,
pasireiškia savanaudiškas elgesys, saugo ir nesidalina savo daiktais,
žaidžia su kitais vaikais,
mėgstamiausi žodžiai: „ne“ ir „mano“.

Kognityvinė (intelektinė, pažintinė) raida:

pamokytas, gali nubrėžti liniją arba apskritimą,
parodo knygoje paveikslėlį, kurio prašoma,
žodynas išsiplečia iki 20 žodžių ir kelių frazių,
klausosi ir mėgaujasi trumpomis istorijomis,
gali parodyti ir įvardinti kelias kūno dalis,
gestais arba žodžiais pasako, ko nori,
save vadina vardu,
suranda panašius objektus ir gali sugrupuoti juos,
kartais tiesiog ilgai stebi arba apžiūrinėja („galvoja“),
kiekvieną dieną vis gerėja problemų sprendimo įgūdžiai,
gali pastatyti bokštą iš 5-6 kaladėlių.

Moralinė raida:

jaučiasi pasaulio centru,
pradeda skirti gėrį nuo blogio.

Patarimai tėvams

Šiame etape keičiasi vaiko žaidimas. Kol buvo kūdikis, žaisdamas vaikas daiktus kratydavo, daužydavo, mėtydavo, o dabar jis jau supranta daiktų paskirtį, jis pradeda statyti iš kaladėlių, kalbėti žaisliniu telefonu, stumdyti mašinėles. Tokio amžiaus vaikai jau pradeda žaisti įsivaizdavimo žaidimus – jūsų mažylis gali vaizduoti, kad geria iš tuščio puodelio, bananą naudoti kaip telefoną, kaladėlę – kaip mašiną. Šio amžiaus vaikai džiaugiasi žaisdami su kitais vaikais, tačiau jie dar nemoka žaisti bendrų žaidimų ar dalintis žaislais. Būkite pasiruošę, kad visiems turi užtekti žaislų, ir nenustebkite, jei teks įsikišti, kai vaikai jais nepasidalins. Vaikams patinka žaisti slėpynes, gaudynes, „kepti bandutes“, „joti į turgų“. Taip pat, jiems patinka mėgdžioti suaugusiuosius ir užsiimti buities darbais. Pasirūpinkite, kad vaikai turėtų jų amžiui tinkamų žaislų, pvz.: žaislinę šluotelę, keptuvių, puodų.

 

Kiti žaislai, kurie patiktų 1-2 metų vaikams: 

·        Spalvoti kamuoliukai

·        Kaladėlės, dėžutės, indeliai.

·        Storos kreidelės ar flomasteriai

·        Gyvūnų ar žmonių figūrėlės ir lėlės

·        Žaislinės mašinėlės ir traukiniai

·        Įvairios formos rūšiavimui

·        Paprastos dėlionės

·        Žaislai, kuriuos galima traukti arba stumti.

 

Svarbu, kad jūs irgi dalyvautumėte vaiko žaidimuose, tokiu būdu jis galės mokytis iš jūsų laimėjimo ir pralaimėjimo, sąžiningumo, taisyklių laikymosi, konkuravimo ir bendradarbiavimo įgūdžių. 12-15 mėnesių amžiaus vaikams pradeda patikti kalbos žaidimai, todėl galite jų klausinėti „Kur yra tavo ausytė?“, „Kur mama?“. Vaiko žodynas greitai plėsis, tačiau tarimas kis lėčiau. Stenkitės save sutvardyti ir netaisyti vaiko tarimo.

Šio amžiaus vaikai jau dabar gali geriau suprasti, kas jiems sakoma ir išreikšti, ko jie nori. Jie džiaugiasi, kai gali suprasti sudėtingesnius nurodymus, ir nesivaržo patys nurodinėti. Kartais gali būti sunku pasiekti, kad vaikas darytų tai, ko jūs reikalaujate. Vaikai gali tiesiog ignoruoti tai, ką jūs sakote, ar rėkti protestuodami. Šio amžiaus vaikai yra linkę išbandyti, kur yra ribos – kiek jie gali kontroliuoti situaciją, o kiek tai priklauso nuo jūsų. Todėl labai svarbu aiškiai nustatyti taisykles bei reikalavimus ir nuosekliai jų laikytis patiems.